امام خامنه ای(مد‌ظله‌العالی): کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند زیرا عقل می‌گوید باید از تجربه‌ها درس گرفت.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی :کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته ایم/ ضرورت نظارت بر اجرای سند تحول

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی :کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته ایم/ ضرورت نظارت بر اجرای سند تحول

نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش نداریم بلکه وزارت آموزش داریم‌ و فرهنگ و تربیت در آن مغفول مانده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقرعبادی شب گذشته در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع آموزش و پرورش به روی آنتن رفت در خصوص جایگاه مقوله تربیت و فرهنگ اظهار کرد: بحث فرهنگ و تربیت در آموزش و پرورش نکته ای است که به نظرم در سال های گذشته اگر بگوییم مغفول مانده و به آن توجه نشده، اشتباه نگفته ایم.

وی افزود: تفکری که در چند دهه گذشته شاهد بوده و با آن مواجه هستیم، سبقت گرفتن تعلیم از تربیت است.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: متأسفانه در عمل به مقوله تربیت پرداخته نشده و اهمیت آن نیز درک نشده است.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند که ” فرهنگ مانند هواست، اگر هوا آلوده باشد تمام اجزای بدن آلوده می گردد و اگر هوا سالم باشد تمامی اجزا درست کار می کنند” تصریح کرد: برخی از مشکلاتی که در کشور داریم، از اختلاس ها گرفته تا عدم فرهنگ کار و مسئولیت، ریشه در فرهنگ و تربیت دارد، و وجود این عوامل نیز به این دلیل است که به مبحث فرهنگ و تربیت پرداخته نشده است.

وی عنوان کرد: تمام دنیا آموزش و پرورش را در کنار فرهنگ قرار داده اند و فرهنگشان را با اهمیت تر از تعلیم‌شان می دانند.
رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ژاپن و فنلاند، قدرتمندترین نظام آموزش و پرورش دنیا را دارند، این کشورها در بحث مسئولیت پذیری و فرهنگ، به گونه ای عمل می کنند، تا دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی، مسئولیت پذیری و راستگویی را یاد گرفته و دروغ را امری نامیمون بدانند.

نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: این کشورها برای آینده دانش آموزان برنامه ریزی می کنند، ولی در کشور ما اینگونه نیست و علی رغم اینکه دارای برنامه هستیم اما اجرا نمی شود.

حجت الاسلام عبادی ابراز داشت: سند تحول بنیادی یکی از برنامه های آموزش و پرورش محسوب می شود اما آنگونه که باید به آن پرداخته نشده و به آن عمل نمی گردد.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: خروجی آموزش و پرورش کشور به گونه ای شده است، که علی رغم اینکه فرد فراغ التحصیل شده و دارای رتبه های بالای کنکور را کسب کرده، اما مسئولیت پذیری و امانت داری را به خوبی یاد نگرفته لذا دچار مشکل می شود.

وی افزود: اینگونه عمل کردن و عدم تربیت درست در فرهنگ، زنگ خطری برای آموزش و پرورش و دیگران می باشد.

نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارزش و اهمیت فرهنگ آنقدر بالاست که هیچ نابسامانی در جامعه امروز ایران، نمی توان گفت که به این مقوله ارتباط ندارد، خاطر نشان کرد: ریشه بحث های سیاسی، عمرانی، سیاسی و جامعه شناسی، همه به فرهنگ بر می گردد.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ دستگاهی حتی وزارت علوم به اندازه آموزش و پرورش نمی تواند برای دانش آموز اقدامات فرهنگی انجام دهد، تصریح کرد: نطفه بودجه هر دستگاهی در دولت شکل می گیرد، و هنگامی که به مجلس ارائه می گردد، امکان تغییر آن در حد ۵ درصد است، لذا اگر بخواهیم بگوییم که از طرف مجلس در بحث فرهنگ، بودجه ای مناسب در نظر گرفته شود، هیچ زمانی این امکان وجود نداشته و هیچ زمانی نیز این امکان وجود نخواهد داشت، مگر اینکه در سازمان برنامه و بودجه دولت توجه ویژه ای به این مقوله گردد.

حجت الاسلام عبادی عنوان کرد: اهمیت فرهنگ حتی در خانواده ها نیز وجود ندارد، و اغلب مادران و پدران، فرزندشان را تنها از نظر نمره مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهند.

وی گفت: متاسفانه به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته ایم، و هنگامی که به این موضوع پرداخته می شود، اغلب ذهن ها به سمت حجاب و عفاف می رود، در حالی که این یکی از بخش های فرهنگ به حساب می آید، ذیل فرهنگ اسلامی، فرهنگ مدنی هم دیده شده که ضعف زیادی در آن داریم و مسئولیت پذیری، نظم، راستگویی و قانون پذیری از جمله آنهاست که البته در سند تحول بنیادی نیز به این موارد اشاره شده است.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ عقیم مانده است، گفت: در جامعه ای که نام جامعه اسلامی را یدک می کشد و نظامی که پشتوانه آن نظام اسلامی است، هنگامی که می بینیم، نظم زیرپا قرار گرفته و تخلفاتی صورت می گیرد، اگر بخواهیم بر روی حجاب و عفاف کار کنیم، نتیجه خوبی به عمل نمی آید.

حجت الاسلام عبادی ادامه داد: وقتی یک شهروند، بی نظمی، دروغ گویی، اختلاس و… را می بیند، مطمئنا حجاب نیز جایگاهش را از دست می دهد، و هنگامی که به کشورهای خارجی سفر می کند و بی حجابی را در کنار نظم در رانندگی و مسئولیت پذیری آن ها مشاهده می کند، دچار دوگانگی شده و نگاهش به کلی منفی می گردد.

وی با بیان اینکه تعریف ما از فرهنگ نیز به صورت کاریکاتوری است، خاطر نشان کرد: برخی مواقع حرف از امر به معروف و نهی از منکر که می شود بلافاصله ذهن ها به سمت معظلات فرهنگی و دوستی های بین دختر و پسر می رود، اما نباید ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای آن مسئول بالادستی که فساد کرده و در مسئولیت خود کوتاهی می کند، حساس شود و امر به معروف و نهی از منکر کند؟

نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موضوع امر و معروف و نهی از منکر و روایتی که در این خصوص آمده است( اگر به امر به معروف و نهی از منکر توجه نکنیند، اشرار بر شما مسلط خواهند شد) اغلب به بحث قدرت پرداخته شده، لذا نباید از این مقوله غافل شد.

حجت الاسلام عبادی عنوان کرد: دینی که امروز به مردم معرفی می کنیم، دینی آیینی است که یک فرد دعای کمیل برود، در نماز جمعه شرکت کند و… اما به دیگر مسائل آن چنان که باید توجه نمی گردد.

وی ادامه داد: ما به شدت به سمت آیین سوق پیدا کرده ایم و در سبک زندگی نیز تنها چند مورد را مدنظر قرار داده ایم که البته بسیار مهم هستند، اما متاسفانه به دیگر مقوله ها که دین برای آن برنامه داده است، توجه نمی شود.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در حیطه آموزش و پرورش کافی است که تنها به سند تحول بنیادی عمل شود، این سند در سال ۸۹ به تصویب رسیده اما تاکنون آیین نامه ها و بخش نامه ها به درستی تدوین نشده است.
حجت الاسلام عبادی گفت: ایرادی که به شورای عالی فرهنگی نیز داریم این است که دستگاه نظارتی که باید بر عمل به این سند وجود داشته باشد، شکل نگرفته است.

وی افزود: دین اسلام دینی کاملی است و تمامی موضوعات را در بر می گیرد، لذا باید مسئولان دستگاه ها به تمامی ابعاد آن توجه کافی را داشته باشند.
رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سبک زندگی که مقام معظم رهبری فرموده اند بسیار هوشمندانه است، اما کوتاهی از جانب ماست که به آن جامه عمل نمی پوشانیم.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادی باید جدی گرفته شود، و علت اینکه تاکنون این سند اجرایی نشده نیز این است که دستگاه نظارتی بر آن وجود ندارد، خاطر نشان کرد: باید عده ای برای نظارت بر این سند تشکیل شود، تا اگر حتی وزیر و یا مدیری به این سند عمل نکرد، به مانند دیوان محاسبات، وی را به دادگاه کشیده و حکم قضایی صادر کنند.

وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب اسلامی زحمات بسیاری کشیده و این دُرّ گرانبها را ارائه کرده است، اما هنوز بخش نامه های آن به آموزش و پرورش ارائه نشده، لذا می طلبد که دستگاهی بر آن نظارت داشته باشد.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نماینده های مجلس نیز نمی توانند نظارت کافی بر اجرای این سند داشته باشند، بلکه دستگاهی برای این سند مورد نیاز است که بتواند برای افراد متخلف حکم قضایی بزند.
حجت الاسلام عبادی مطرح کرد: در طول ۶ سالی که نماینده بوده ام، علی رغم دعوت های مکرر، دکتر نوبخت تنها یکبار به کمیسیون آموزش و تحقیقات آمده است.

وی ابراز داشت: مجلس نمی تواند دکتر نوبخت و یا هر فردی که جای وی باشد را استیضاح کند، زیرا وزیر نیست، ما اگر بخواهیم سوالی مطرح کنیم باید رئیس جمهور را استیضاح کنیم.

نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به مانند دولت یک قسمت واحدی نیست و ۲۹۰ نفر نماینده تام الاختیار بوده و می توانند به یک موضوعی رأی بدهند یا ندهند.

حجت الاسلام عبادی افزود: سوال از رئیس جمهور یا استیضاح وی چیزی نیست که به راحتی رقم بخورد، در طول تاریخ انقلاب تنها یک بار استیضاح رئیس جمهور مطرح شده است.

وی ادامه داد: کار در دست خود دولت است، رئیس جمهور، معاون اول اگر اهتمام داشته باشند می توانند مشکلات را حل کنند.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سند تحول بنیادی همانطور که گفته شد، بخش نامه های آن به آموزش و پرورش ابلاغ نشده است، اما هنگامی که دولت سند ۲۰۳۰ را تصویب کرد، بلافاصله دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به وزیر آموزش و پرورش دستور داد، تا ۶ کمیته تشکیل، و بلافاصله آن را اجرایی کند، که طبق دستور معاون اول، این کمیته ها تشکیل شد و بلافصله نیز شروع کردند تا هر طور که شده این سند را اجرایی کنند، اما آیا برای یک بار هم که شده، در خصوص سند تحول بنیادی چنین اتفاقی رخ داده است؟
حجت الاسلام عبادی ادامه داد: مجلس می تواند در خصوص مسائل اظهار نظر کرده و به دولت فشار بیاورد، اما دارای بُرد خاصی است، و تمامی اقدامات در دست خود دولت می باشد.

وی بیان کرد: بحث استیضاح رئیس جمهور مربوط به این رئیس جمهور و آن رئیس جمهور نیست بلکه یک بحث ریشه ای است.
رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: ما اصلا وزارتی به نام وزارت آموزش و پرورش نداریم، بلکه تنها وزارت آموزش داریم.

حجت الاسلام عبادی در پایان با بیان اینکه نیت اصلی مجلس شورای اسلامی و طرح سوال از وزرا، کمک کردن است نه مچ گیری، گفت: سوال های متفاوت و بسیاری از وزرای آموزش و پرورش در مجلس مطرح شده است، اما نوع نگاه دولت به فرهنگ بسیار مهم بوده است.

انتهای پیام/ط

ارسال یک دیدگاه

تمام حقوق این وبسایت متعلق به نماینده مردم شریف شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

بازگشت به بالا